Debatt: Fornybardirektivet truer ikke kommunalt selvstyre
Kritikerne av fornybardirektivet bør notere seg konklusjonen til KS bak øret. Kommunenes egen organisasjon mener direktivet ivaretar kommunalt selvstyre. Det bør innføres sporenstreks.
Fredrick Tønsvoll Mortvedt, rådgiver hos Storm Samfunn, styremedlem i Frogner SV, sentralstyremedlem i Europabevegelsen.
Denne teksten ble originalt publisert i Altinget 16/9
KS, interesseorganisasjonen til alle norske kommuner og fylkeskommuner, har undersøkt hvordan EUs fornybardirektiv påvirker det lokale selvstyret i kraftutbyggingssaker. I fagnotatet som ble publisert 10. september, fastslår KS at fornybardirektivet ivaretar kommunalt selvstyre.
Kritikerne av direktivet bør notere seg konklusjonen til KS bak øret. For er det én ting KS tar på ramme alvor, så er det lokalt selvstyre.
Gang på gang har det enten blitt hevdet eller antydet at det lokale selvstyret vil bli kraftig innskrenka, eller at kommunenes vetorett i utbyggingssaker vil bli trukket tilbake, skulle direktivet bli innført. Det er mange eksempler å ta av.
I Klassekampen 20. juli skriver partifelle Heming Olaussen, leder for SVs EU/EØS-utvalg, at «fornybardirektivet […] vil kunne sterkt redusere både kommuners og organisasjoners mulighet for å påvirke gigantiske kraftutbyggingsprosjekter i norske lokalsamfunn». Samme dato i samme avis skriver Rødts energipolitiske talsperson, Sofie Marhaug, at «fornybardirektivet [vil] true kommunes vetorett i vindkraftsaker».
Legger vi KS’ vurdering til grunn, er påstandene til Olaussen og Marhaug ukorrekte. Faktisk påpeker KS-notatet at direktivet kan styrke det kommunale selvstyret.
Det er verdt å merke seg at KS har vurdert fornybardirektivet av 2023 (også kalt RED III), som EU-statene har frist til å innlemme i nasjonal lovgivning innen mai 2025. I Norge har debatten i hovedsak handlet om fornybardirektivet av 2018 (RED II), som ventes å komme til Stortinget denne høsten.
I Sverige har kommunene vetorett over utbygging av vindkraft på land, og der er 2018-direktivet allerede gjeldende. Nettavisa Energi og Klima skriver 9. september at svenske kommuner har sagt nei til 12 av 16 søknader for vindkraftutbygging i første halvår i år. Etter KS’ syn er det ikke noe som tilsier at 2023-direktivet kommer til å frata kommunene denne retten.
Fornybardirektivet er en viktig del av Europas energiomstilling og samarbeid på tvers av landegrenser for å fase ut fossil energi. Direktivet bør innføres i Norge sporenstreks.